Historien om grøn te i Japan og te-ceremoni

De historie om grøn te i japan er lang og interessant. Te opstod først i Kina, men kort efter at den var kommet over til øerne, begyndte den at ændre form og blive enestående japansk. 🇯🇵

I dag er tekulturen og -produktionen i Japan kommet til at konkurrere med sin modpart på fastlandet. I denne artikel vil vi spore teens historie i Japan og se, hvordan den har udviklet sig til den drink, vi kender den som i dag.

Vi vil også tage et kig på Japans te-ceremoni historie, og lær hvordan te er blevet så vigtig en del af japansk kultur. 

Uden videre, lad os komme i gang! 👇

 

Oprindelse, udvikling & Historien om grøn te i Japan

Japans te-ceremoni historie

Før vi taler om historie om grøn te i japan, vi skal først dykke ned i historien om te i Kina. Selvom Japan har en lang og rig historie med teforbrug, er det vigtigt at bemærke, at det blev hentet fra Kina.

Selvom ingen rigtig ved, hvor teplanten først blev opdaget, er de fleste enige om, at planten først begyndte at blive brugt i Yunnan-provinsen i Kina under Shang-dynastiet mellem 1500-1046 f.Kr.  

Ligesom andre urtesammensætninger fra tiden, blev teblade højst sandsynligt malet og lagt i kogende vand for at blive brugt som en slags medicinsk bryg.

Dette var mere som en suppe end hvad vi ville betragte som en te efter nutidens standarder. Te blev bragt over hele Kina, og det var i provinsen Sichuan, hvor det menes først at have taget den form, som vi genkender i dag, uden at være tilsat andre urter. 


2. århundrede f.Kr. - Tidligste fysiske registreringer af teforbrug i Kina

Teforbrug i Kina

De tidligste fysiske registreringer af te blev fundet så sent som i 2016 i kejser Jing af Han's mausoleum.

Dette indikerer, at te blev indtaget af kejserne så langt tilbage som det 2. århundrede fvt, med troværdige skriftlige optegnelser, der tyder på, at den blev drukket meget tidligere.

Ingen ved med sikkerhed, hvornår te først blev indtaget som et stimulerende middel, men i 220AD i en medicinsk tekst Shi Lun (食论) af Hua Tuo, som udtalte, "at drikke bitter t'u får en konstant til at tænke bedre."

Denne øgede koncentration fra tedrikning gjorde den meget nyttig for de kinesiske munke. Hvis du er interesseret i grøn te fra Kina, så sørg for at læse vores artikel 👉 Lær alt hvad du behøver at vide om Green Tea of China


8. århundrede - Kinesisk munk eksporterede te til Japan

Det er her teens historie i Japan virkelig begyndte. De tidligste registreringer af teforbrug i Japan går tilbage til det 8. århundrede.

I løbet af denne tid var byen Nara den første permanente hovedstad i Japan, og kinesisk te blev indtaget af munkene og af kejseren.

Det var almindeligt for buddhistiske munke og diplomater at tage på ture til Kina og bringe kulturelle praksisser tilbage såvel som litteratur og kunst at dele med folk i Japan. Te var en af de metoder, der fandt vej fra Kina til Japan.

Indflydelsen af den buddhistiske kultur

Munkene var blandt de første til at indtage te i det tidlige Japan, og de fandt ud af, at teen hjalp dem med at forblive rolige og vågne under lange perioder med meditation.

Vi ved nu, at det skyldes kombinationen af koffein og l-theanin, som er næsten unik for teplanten. L-theaninen stimulerer alfa-hjernebølgeaktivitet, som er de samme hjernebølger, der stimuleres under meditation.

12. århundrede - munk Eisai & samuraierne

Munk Eisai te

De teens historie i Japan begyndte virkelig at blive interessant, da teen begyndte at blive dyrket på øerne. Selvom der er registreringer af te, der blev forbrugt i Japan så tidligt som i det 8. århundrede, var den første registrering af planten, der blev dyrket i Japan, først i 1191, hvor munken Eisai bragte tefrø tilbage fra Kina og plantede dem på grunden af Kozanji-templet uden for Kyoto.

Dette tempel ligger i Toganoo-bjergene. Toganoo te blev engang betragtet som den fineste te i hele Japan, og mange betragtede kun teen som ægte, hvis den blev dyrket i dette område.

De sundhedsmæssige fordele ved te

De teens historie i Japan begyndte at gå fra templerne til resten af landet. I 1211 skrev Eisai bogen "kissa yojiki" om de sundhedsmæssige fordele ved te, og for første gang begyndte andre end munke og kejsere at lægge mærke til det.

I 1214 introducerede Eisai te til Samurai-klassen. Værdien af te for samuraien var oprindeligt begrænset til at hjælpe med at helbrede deres tømmermænd, men senere accepterede de det, da de omfavnede zen-buddhismens principper.

Te og zenbuddhisme blev ofte flettet sammen gennem historien. Dogen inkluderede endda noter om servering af te under buddhistiske ritualer, og Muso Soseki udtalte endda, at 'te og Zen er ét'. 

13. århundrede - te blev et symbol på status blandt krigere og det høje samfund

japansk samurai

Før udviklingen af den moderne te-ceremoni, blev te set som en mulighed for overklassen til at fremvise deres rigdom. De holdt sammenkomster i overdådige tehuse omkring Kyoto for at fremvise deres eksotiske te og testel. 

Dette kan ses i historien om Shogun Ashikaga Yoshimasa, den primære beboer i Ginkakuji eller 'sølvpavillonen' uden for Kyoto. Det var her, han var vært for tesamlinger for overklassen for at fremvise sin viden om te og sit dyre testel i en guldbelagt testue.

Det var her det  Japans te-ceremoni historie begyndte, men det ville skulle gennemgå en radikal transformation for at blive det, vi genkender i dag.

1400-tallet - Japansk te-ceremoni havde en radikal værdiændring

teens historie i Japan

Der er ingen person, der har bidraget mere til Japans te-ceremoni historie mere end Sen no Rikyu. Født under den turbulente Sengoku-periode af en familie af købmænd, satte Rikyu sig for at skabe sig et navn i en tid med overraskende høj social mobilitet. 

På det tidspunkt var tesamlinger en måde at styrke magtdynamikken på. Mægtige og velhavende mennesker ville have andre til at vise deres prestige og sofistikerede. 

Så kom Sen no Rikyu med en mere ydmyg vision for, hvordan en te-ceremoni skulle se ud. I stedet for en guldbelagt facade gik Rikyu ind for et rustikt og lille tehus væk fra byens larm. Det var her, Rikyu ville planlægge formålet og proceduren for te-ceremonien og sætte sit præg på teceremonien. Japans te-ceremoni historie.

Sen ingen Rikyus vision

Indersiden af tesalonen er beskedent indrettet. Hver te-ceremoni følger et tema, og det tema formidles ganske enkelt gennem brug af et blomsterarrangement og en rulle. Temaet for dagens te-ceremoni er "træ", og blomsterarrangementet viser, at bladene begynder at falde fra træerne. 

Rullen på væggen udtrykker intentionen om at rense vores hjerter inden den kommende vintersæson. Temaet "træ" formidles også i de genstande, der blev brugt i te-ceremonien. Her er en røgelsesholder lavet af bambus samlet omkring Uji. Der er også en anden lille genstand, der bruges til at producere en bestemt duft i terummet. Resten af genstandene bruges til forberedelse af ceremoniel matcha

1600-tallet - Den gyldne alder te-ceremonien

Wa (harmoni)

Det første trin i te-ceremonien begynder ikke, når du går inde i tehuset, men faktisk på stien, der fører op til det. Mens de går langs denne vej, renser gæster deres hjerter og tanker og efterlader deres verdslige bekymringer.

I en symbolsk gestus renser gæster også deres hænder og mund i dette vand, før de går ind i tehuset. Dette giver dem mulighed for at vaske støvet væk fra omverdenen.

Gæsterne venter derefter uden for tehuset for at stille deres sind, før de går ind. Te-ceremonien er bygget på filosofien Wa, Kei, Sei, Jaku. Harmoni, respekt, renhed og ro. At forstå disse principper er en afgørende del af forståelsen Japans te-ceremoni historie.

Et eksempel på "wa" eller Harmony er vist i haverne omkring tesalonen. Haverne skal være en forlængelse af floraen omkring den, og leve i harmoni med naturen. 

Kei (respekt) 

Det næste koncept er "Kei" eller respekt. Gæsterne skal respektere alle ting, uanset deres status eller position i livet.

Dette demonstreres ved indgangen til tesalonen, hvor gæster kravler gennem en lille dør. For at komme igennem døren skal de bøje sig. Samurai skal bøje sig, kejsere skal bøje og almue skal bøje sig. Vel inde i tesalonen er alle gæster lige, uanset deres status udenfor. 

Sei (renhed)

Det tredje koncept "Sei" eller renhed, demonstreres af temesteren, når gæsterne kommer ind i rummet. Gennem en række raffinerede bevægelser renser og renser teamasteren de redskaber, der blev brugt i ceremonien.

Begrebet "Sei" refererer ikke blot til fysisk renhed, men også åndelig og mental renhed. Gæsterne skal rense deres sind for tanker og bekymringer, når de træder ind i tehuset. Det er først da, at de i stilhed vil kunne nyde noget så simpelt som en skål te. 

Jaku (elegance og ro)

Endelig, efter at alle tre begreber er opdaget og omfavnet, kan alle mennesker i ceremonien legemliggøre "Jaku" eller ro. Dette var den vision, som Sen no Rikyu havde for te-ceremonien, og hans lære lever stadig videre, ikke kun inde i tesalonen, men også udenfor. 

Hvad er de forskellige trin i te-ceremonien?

For at forberede matchaen til teceremonien skal værten først forberede tepiskeren og teskålen. Hun hælder varmt vand fra jerngryden i teskålen for at varme den op. Derefter tager hun tepiskeren og bløder forsigtigt hver side af den.

Dette gør to ting, for det første varmer det teskålen op, så det ikke køler matchaen for hurtigt ned, og det gør også bambuspiskeren mere smidig.

Chasen tepiskeriset er lavet af et enkelt stykke bambus, med meget fine børster, der kan knække, hvis det er for skørt. Derfor flytter hun forsigtigt piskeriset gennem vandet først, inden hun tilbereder teen. 

Værten smider derefter vandet i en Kensui- eller spildevandsskål.

Tilføjelse af Matcha

Skålen rengøres derefter med en anden type klud kaldet Chakin. Når skålen er blevet grundigt rengjort, er det tid til at tilføje matchaen. Værten tilføjer to store skeer matcha i skålen.

I dette tilfælde forbereder værten Usucha, en normal matcha, men hun kan også bruge mere matcha og mindre vand til at skabe en kraftig Koicha eller tyk matcha. 

Forberedelse af Matcha

Dernæst tilsættes vand til skålen ved hjælp af Hishaku. Til sidst begynder værten at piske matchaen. Bambuspiskeriset er specielt designet til at blande matchaen i vandet på den perfekte måde.

Piskeriset skaber også små luftbobler i teen, hvilket giver den en jævn og cremet smag. Værten starter med at skrabe siderne af skålen af og bevæger sig derefter ind i en diagonal bevægelse for at skabe en skummende tekstur. 

Præsentation af Matcha

Når matchaen er tilberedt, præsenterer værten skålen for gæsten, med den mest dekorative side mod dem. Dette er et tegn på ydmyghed og respekt, som giver andre mulighed for at nyde den smukkeste del af skålen. 

Når gæsten er færdig med matchaen, placerer de skålen på den anden sektion af Tatami måtten.

De væsentlige redskaber brugt i den japanske te-ceremoni

En vigtig del af forståelsen Japans te-ceremoni historie er at forstå de redskaber, der bruges i te-ceremonien. Hver af disse forstærker principperne og formålet med te-ceremonien, så de har ikke kun praktisk betydning, men også symbolsk betydning. 

Chakin

Dette håndklæde er okay at blive vådt, hvilket adskiller det fra Fukusa, som er beregnet til at forblive tørt under rensningen af te-redskaberne.

Chakinen er udelukkende lavet af hamp og bruges af temesteren til at rense chawanen af matcha skål under te-ceremonien.

Denne rensningsproces understreger et af kerneprincipperne i te-ceremonien, renhed, hvilket gør chakinen til en endnu vigtigere del af den japanske te-ceremoni og historie om grøn te i japan.

Chasen

De jagtet eller matcha piskeris er nok det redskab, som de fleste vil genkende. Dette er det bedste værktøj, når det kommer til at piske matcha-te.

Den er lavet af et enkelt stykke bambus, og den har mellem 80-100 små børster, der bevæger sig gennem vandet for at lufte teen.

Dette skaber et flot lysegrønt skum ovenpå matchaen, som kan give teen en mere jævn og cremet smag og konsistens. Chasen matcha piskeriset har længe været sammenvævet med historie om grøn te i Japan.

chashaku

Chashakuen er specielt designet til at være den bedste ske til at øse matcha-pulver, og den er en vigtig del af te-ceremonien.

Designet kan virke simpelt ved første øjekast, men det har et par nøglefunktioner, der kan gøre det nemmere at forberede matcha. For det første har den mere et lodret design sammenlignet med det vandrette design på de fleste køkkenskeer. Dette gør det lettere for chashakuen at øse ud af smallere beholdere som en matcha-dåse.

Den anden nøgledesignfunktion er, at chashaku'en er et ret godt måleværktøj. Alt du behøver er to dybe skefulde fra chashakuen, og du vil have den perfekte mængde pulver til at lave en skål matcha-te.

Chawan

Efter jagten, chawanen eller matcha skål er nok det næstmest genkendelige værktøj, der blev brugt i te-ceremonien.

Dette kan ligne en almindelig skål i starten, men ligesom med chashakuen er der et par nøglefunktioner, der hjælper med at forbedre te-ceremonien. For det første har den stejlere vægge, hvilket gør det lettere at piske matcha-te op uden at spilde.

Den er også lavet af tykt ler, som hjælper med at formidle en følelse af betydning, og det hjælper også med at holde matcha-teen varm, så længe den er forvarmet. 

Endelig har den som regel et smukt mønster på siden, som er beregnet til at blive vendt mod gæsten for at demonstrere et af kerneprincipperne i den japanske te-ceremoni.

Et af kerneprincipperne i den japanske te-ceremoni er respekt, og dette demonstreres ved, at gæsten lader andre se på den smukkeste side af chawanen, mens de drikker matcha-teen.

 

Fukusa

I modsætning til Chakin er dette håndklæde beregnet til at forblive tørt, og det bruges til at rense de genstande, der bruges i te-ceremonien, såsom natsume og chashaku.

Denne klud er lavet af silke i stedet for hamp, og den holdes normalt rundt om livet på temesteren, indtil den er klar til at blive foldet ud ved starten af te-ceremonien.

Når temesteren er færdig med at bruge fukusaen, vil hun folde den op på samme måde og placere den tilbage på sit bælte.

 

Hishaku

 

Hishakuen er bambusøsen, der bruges til at øse vandet ud fra jerngryden og ned i matchaskålen.

Temesteren vil fylde hishakuen halvt op med vand for at tilberede matcha-teen.

En Hishaku kan også bruges uden for templer som en del af rensningsritualet, men disse har en tendens til at være meget større.

 

Kama

Kamaen er jerngryden, der bruges til at opvarme vandet under te-ceremonien. Når du går ind i tesalonen, bemærker du måske et firkantet hul skåret ud i tatamimåtterne. Det er her kamaen eller jerngryden ligger indeni, og den er foret med et bronze, varmebestandigt materiale, der også indeholder varme kul i bunden. Disse varme kul er, hvordan vandet opvarmes under te-ceremonien.

Natsume

Natsumen kaldes også "te-caddien", og det er den lille beholder, der bruges til at transportere matcha-pulveret under te-ceremonien. Matcha-pulveret indeni her vil normalt blive præsiftet, hvilket sparer værten for et trin mere i te-ceremonien. Denne er normalt lavet af lakeret eller uforarbejdet træ, og den får navnet, fordi den ligner jujubefrugten, som kaldes natsume på japansk. 

18th Century - Skift til Leaf Tea

I hundreder af år var Uji omdrejningspunktet for tedyrkning i det tidlige Japan, og det bevarer stadig meget af denne status i dag, især for matcha. Mange turister kommer til Uji hvert år for at deltage i te-ceremonier i Taihoan tehus og for at besøge de mange matcha-butikker mellem Uji-stationen og Byodoin-templet.

De kommer også for at lære om historie om grøn te i Japan.  I de omkringliggende områder af Ogura og Ujitawara er der også mange historiske seværdigheder til minde om opfindelsen af Sencha og Gyokuro te.

I 1500- og 1600-tallet var matcha den primære måde at indtage grøn te på i Japan, men det hele ændrede sig med opfindelsen af Nagatani Soen.

Denne teavler i Uji opdagede, at i stedet for at male teblade til et pulver, kunne de dampes, rulles og tørres for at bevare deres smag i lange perioder.

De kunne derefter tilberedes i en tekande og hældes i et glas. Denne opdagelse gjorde det muligt for Nagatani Soen at popularisere brugen af Sencha te, nu langt den mest almindelige type grøn te i Japan. 

Nagatani Soens barndomshjem er nu en populær turistattraktion, og en nærliggende helligdom blev bygget for at mindes hans opdagelse af Sencha i 1737.

Større japanske tefirmaer finansierer vedligeholdelsen af denne helligdom for at vise deres respekt til faderen til moderne Japansk grøn te. Hvis du nogensinde kommer til at besøge Uji, kan det være værd at den korte tur over til Ujitawara for at se denne side for dig selv.

19. Innovation og Industrialisering

Som de fleste ting, den teens historie i Japan ændret sig radikalt under den industrielle revolution. En vigtig opdagelse i historien om japansk grøn te skete på et lille sted i Ogura.

En tehandler ved navn Yamamoto Kahei havde rejst rundt i Japan for at studere tedyrkning, og han bemærkede, at visse familiegårde ville dække deres teplanter for at beskytte dem mod kulden.

Ved at afskære sollyset fra planterne, gjorde det faktisk teen sødere. Han begyndte at implementere denne metode og i 1841 skabte han en lang skyggefuld te, der udviklede en grøn rest under produktionsprocessen. Han navngav denne te Gyokuro eller "Jade Dew”

Gyokuro blev berømt for sin varemærke søde og salte smag, og dette satte gang i en renæssance i produktionen af japansk grøn te. Landmænd kunne nu eksperimentere med forskellige niveauer af skygge, forskellige dampnings-, rulnings- og tørreteknikker for at skabe den brede vifte af tevarianter, vi ser i dag. 

20. århundrede

historie om grøn te i japan

I begyndelsen af det 20. århundrede blev en anden vigtig teproduktionsmetode opdaget, og det var ristning. Denne praksis begyndte i Kyoto og spredte sig senere til hele Japan.

Ved at riste teerne var landmænd og producenter i stand til at skabe en helt unik smagsoplevelse, der spillede ud af disse varmere noter af kaffe, karamel og chokolade. 

Fra midten af det 20. århundrede blev teproduktionsprocessen i Japan mere industrialiseret. Høsten af teen kunne ske med maskine, og det samme kunne dampning, rulning og tørring.

Dette giver landmændene mulighed for at producere te mere effektivt med mindre manuelt arbejde. Visse tefabrikker i Japan er næsten fuldstændig automatiserede, idet de tager friske blade ind og flytter dem gennem produktionen med en række transportbånd.

Moderne dag

De teens historie i Japan er ikke slut! I det moderne Japan er den mest almindelige måde at indtage te nu på flaske.

Disse drikkeklare teer sælges i automater på stort set alle gadehjørner i Tokyo. De holder drikkevarerne varme om vinteren og kølige om sommeren. Selvom disse teer ikke er noget i nærheden af friskbrygget løsbladste, sælger disse usødede teer på flaske normalt mere sukkerholdige læskedrikke, hvilket er noget af en bedrift. Dette viser, at kærligheden til te i det moderne samfund ikke forsvinder snart. 

Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.

1 af 4